Jak poprawnie wybrać gryfy?

Parametry gryfów

Ćwiczenia siłowe, obojętnie czy wykonywane na siłownie, czy też w domu, wymagają na pewno profesjonalnego sprzętu. W przypadku treningów ze sztangą niezmiernie ważnym elementem są oczywiście gryfy, których jest dostępnych kilka rodzajów. Gryfy (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Gryfy-i-obciazenia_Gryfy-i-sztangi_Gryfy-standardowe-1068.html) przeznaczone są do przeróżnych rodzajów ćwiczeń, które dotyczą różnych partii ciała. Są to takie partie, które przy ich użyciu chcemy wytrenować.

Budowanie od podstaw siłowni domowe na pewno wymaga od nas dokładnego przemyślenia, jaki sprzęt będzie nam po prostu najbardziej potrzebny. Musimy sobie określić cele, które chcemy przy pomocy ćwiczeń osiągnąć oraz także stopień zaawansowania, który posiadamy już. W przypadku gryfu niezmiernie ważna jest także sama budowa oraz parametry.

Jednym z parametrów jest sama długość gryfu. Może ona wynosić między 120 a 220 centymetrów. Krótszy gryf, maksymalnie do 150 centymetrów, jest przeznaczony do treningu podczas, którego wykonuje się szybkie ruchy czy też wykroki wolne ze sztangą na barkach oraz małym obciążeniem. Z kolei dłuższy gryf daje nam możliwość wykonywania znacznie większej ilości ćwiczeń. Możemy także zastosować różny uchwyt oraz przeprowadzić trening w leżącej pozycji, siedzącej pozycji czy też w przysiadzie. Jest także możliwość założenia obciążenia znacznie większego na gryf, co na pewno jest konieczne w przypadku ćwiczeń zaawansowanych, a także złapać szerzej, aby wzmacniać efektywnie biceps.

Kolejna niezmiernie ważna kwestia to średnica gryfu. Im jest większa, tym uchwyt jest pewniejszy. Co za tym idzie? Oczywiście znacznie większy komfort treningu. Średnica powinna wynosić minimum trzydzieści milimetrów. Gryf grubszy jest także o wiele bardziej wytrzymały oraz także odporny na obciążenia, którym poddawany jest regularnie. Grubość dobierana być powinna w sposób indywidualny. Nie można także przesadzić ze średnicą samego gryfu. Powodować to może uchwyt niepewny oraz także wyślizgiwanie się sztangi. Na rynku dostępne są sztangi z przeróżnych materiałów. Można tutaj znaleźć chrom, gumę, żeliwo czy też stal hartowaną. Kolejną niezmiernie ważną istotną jest sama budowa gryfu. Można wyróżnić gryf prosty, jak i także gryf łamany.

Gryf prosty

Najbardziej klasyczny jest oczywiście gryf prosty. Jest on wybierany przez osoby, które ćwiczą siłowo. Jest prosty na swojej całej długości, bez żadnych nierówności czy też załamań. Sprawdzi się w treningu kilku części ciała. Szczególnie w przypadku ćwiczeń nóg, ramion oraz klatki piersiowej.